Thursday, December 15, 2005

20 Mutiara Indah Bagi Penuntut Ilmu Dan Dai’ ilallah (1)

Syaikh AbdulWahhab Al-Wushaby Al-Yamani
Syaikh Muqbil Bin Hadi Al Wadi’ei

Pustaka Al-Atsary

K1. Wahai para penuntut ilmu, wahai para dai’ dan wahai para orang alim, berhiaslah dengan AL-Quran dan As-Sunnah niscaya engkau akan selamat dari kegagalan di dunia dan Akhirat.
ms10

1q. “Demi masa, sesungguhnya menusia itu hakikatnya dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal solehdan saling menasihati dalam kebenaran serta saling menasihati dalam kesabaran.”
(Al’ Ashr:1-3) ms 19

2q. “Barangsiapa berharap berjumpa dengan Rabbnya maka hendaklah dia beramal solehdan jangan menyekutukan dalam peribadatan kepadaNya dengan seorangpun.”
(Al-Kahfi:110) ms 15

1h. “Sesungguhnya (sah atau tidaknya) amalan-amalan tergantung niatnya. Dan sesungguhnya seseorang itu akan mendapatkan apa yang dia niatkan. Barangsiapa berhijrah kerana Allah dan RasulNya sungguh dia telah berhijrah kepada Allah dan RasulNya. Dan barangsiapa yang berhijrah kerana dunia yang akan didapatnya atau wanita yang dinikahinya maka dia telah berhijrah kepada apa yang dia niatkan.”
(HR Bukhari & Muslim dari hadits Umar bin Khatab) ms15

2h. Allah telah berfirman dalam hadits qudsi, yang diriwayatkan oleh Imam Muslim di dalam Shahih beliau dari sahabat Abu Hurairah ra. ,Rasulullah bersabda, Allah Azza Wa Jalla berfirman:
“Aku (Allah SWT) tidak butuh kepada sekutu-sekutu dari kesyirikan, maka barangsiapa yang melakukan sebuah amal menyekutukan-Ku dengan selain-Ku, maka Aku akan meninggalkannya dan perbuatan syiriknya.”
ms 19

3h. “Dunia ini terlaknat dan dilaknat apa-apa yang ada padanya, keculai dzikir kepada Allah SWT, ketaatan kepadaNya, orang yang berilmu, dan orang yang belajar ilmu.”
(HR. At Tirmidzi dan Ibnu Majah dari sahabat Abu Hurairah ra.) ms 29

3q. “Sesungguhnya janji Allah itu adalah benar maka janganlah kejidupan dunia menipu kalian dan jangan sekali-kali menipu kalian tipu daya di jalan Allah.”
(Luqman: 33)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home